“목표 변경, 나가사키로 간다” – 찰스 스위니와 8월 9일의 하늘
1945년 8월 9일 새벽,
티니언 섬 활주로 위에 거대한 은빛 폭격기 B-29 슈퍼포트리스 ‘복스카’가 시동을 걸었다.
기장 찰스 W. 스위니 중령은 창문 너머로 떠오르는 태양을 바라봤다.
그 날의 임무는 세계를 바꿀 만큼 무거웠다.
부기장: “기장님, 날씨 보고 들어왔습니다. 고쿠라 상공에 구름이 많답니다.”
스위니: “그래도 시도한다. 1차 목표는 변함없다. 출발한다.”
복스카의 내부에는 ‘팻 맨(Fat Man)’이라 불리는 플루토늄 원자폭탄이 실려 있었다.
스위니는 전날 밤부터 잠을 거의 못 잤다. 연료 계산표와 항로도를 몇 번이나 들여다봤지만,
마음 속 불안은 지워지지 않았다.
첫 번째 목표, 고쿠라
오전 9시경, 복스카는 고쿠라 상공에 도착했다.
그러나 지상은 두터운 구름과 연기, 그리고 바람이 시야를 가리고 있었다.
이유는 전날 인근 야하타의 공습으로 발생한 연기였다.
관측수: “목표가 보이지 않습니다. 계속 시도할까요?”
스위니: (잠시 침묵) “한 번 더 선회한다. 하지만 오래 머물 순 없어. 연료가 빠르게 줄고 있어.”
세 번의 선회 끝에도 목표는 보이지 않았다.
스위니의 이마에 땀이 맺혔다. 연료 게이지는 불길하게 내려가고 있었다.
목표 변경
스위니는 최후의 결정을 내린다.
스위니: “목표 변경, 나가사키로 간다.”
부기장: “하지만… 연료가…”
스위니: “시간이 없다. 이대로 돌아가면 아무것도 못 한 채 귀환하게 된다.”
복스카는 남서쪽으로 기수를 틀었다. 그러나 나가사키 역시 구름이 덮고 있었다.
다행히 마지막 순간, 구름이 잠시 걷히며 도시 일부가 모습을 드러냈다.
투하와 침묵
오전 11시 2분, “팻 맨”은 나가사키 상공 503미터에서 폭발했다.
눈부신 섬광과 함께 도시는 불바다로 변했다. 스위니는 말없이 계기판만 바라봤다.
부기장: “…임무 완료.”
스위니: (작게) “귀환한다.”
죽음의 연료 계기
귀환길은 더 긴장됐다. 연료가 거의 바닥나, 도중에 바다 위에 착수할 가능성까지 고려해야 했다.
결국 오키나와의 야에마섬에 비상착륙하듯 내린 복스카.
엔진이 꺼질 때, 연료는 사실상 ‘0’에 가까웠다.
그날 스위니의 임무는 역사에 길이 남았지만, 그는 평생 그 하늘에서 본 빛과 침묵을 잊지 못했다고 한다.
역사적 사실
- 날짜: 1945년 8월 9일
- 기장: 찰스 W. 스위니 중령
- 폭격기: B-29 ‘복스카’
- 원래 목표: 고쿠라 → 구름 때문에 나가사키로 변경
- 폭탄: 플루토늄 폭탄 ‘팻 맨’
- 폭발 고도: 약 503m
- 귀환 시 연료 부족으로 오키나와에 비상착륙

“Change of Target, We’re Going to Nagasaki” – Charles Sweeney and the Sky of August 9
At dawn on August 9, 1945, on the runway of Tinian Island, the massive silver B-29 Superfortress Bockscar roared to life.
Commander Charles W. Sweeney gazed through the cockpit window at the rising sun. The mission that day was heavy enough to change the course of history.
Co-pilot: “Captain, weather report’s in. Heavy cloud cover over Kokura.”
Sweeney: “We’ll try anyway. Primary target stays the same. Let’s go.”
Inside Bockscar was “Fat Man,” the plutonium atomic bomb.
Sweeney had barely slept the night before. He’d gone over the fuel charts and flight route countless times, but the unease in his gut refused to fade.
First Target: Kokura
Around 9 a.m., Bockscar reached the skies over Kokura. But the city was shrouded in thick clouds, smoke, and wind.
The smoke came from the previous day’s bombing of nearby Yahata.
Bombardier: “No visual on the target. Shall we keep trying?”
Sweeney: (silent for a moment) “One more pass. But we can’t stay long—fuel’s dropping fast.”
Three bombing runs later, the target was still invisible. Sweat beaded on Sweeney’s forehead. The fuel gauge was sinking dangerously low.
Changing the Plan
Sweeney made his final call.
Sweeney: “Change of target. We’re going to Nagasaki.”
Co-pilot: “But… the fuel—”
Sweeney: “We’re out of time. Returning empty-handed is not an option.”
Bockscar turned southwest. Nagasaki, too, was hidden under cloud cover—
until, at the last moment, a break in the clouds revealed part of the city.
The Drop and the Silence
At 11:02 a.m., “Fat Man” detonated 1,650 feet above Nagasaki.
A blinding flash. A city engulfed in fire. Sweeney stared wordlessly at his instruments.
Co-pilot: “…Mission accomplished.”
Sweeney: (quietly) “Let’s head home.”
The Fuel of Death
The return was tense. Fuel was almost gone; ditching in the ocean was a real possibility.
In the end, Bockscar made an emergency landing at Okinawa’s Yontan Airfield. As the engines shut down, the tanks were essentially dry.
That day’s mission would be remembered in history, but Sweeney would carry the memory of that light—and that silence—in the sky for the rest of his life.
Historical Facts
Date: August 9, 1945
Pilot: Major Charles W. Sweeney
Aircraft: B-29 Bockscar
Original Target: Kokura → changed to Nagasaki due to cloud cover
Bomb: Plutonium device “Fat Man”
Detonation altitude: ~1,650 ft (503 m)
Return: Emergency landing in Okinawa with near-zero fuel
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